Fordonstillverkarna hittar bättre sätt att göra nya bilar och lastbilar mer miljövänliga, men det är lika viktigt att vi också återvinner våra gamla bilar när de skrotas. Enbart i Sverige skrotas runt 200.000 bilar om året av landets bilskrotar.
Ungefär 75-80 procent av din uttjänta bil kan återvinnas, så det är ett utomordentligt bra sätt att minska ditt koldioxidavtryck att skrota din gamla bil, lastbil, skåpbil eller SUV
Så när du ska skrota bilen, kan du verkligen göra en insats för miljön.
Återvinningsprocessen börjar med att ta bort de största delarna av din bil, t.ex. motor, växellåda, dörrar och stötfångare. Dessa delar kan ofta återvinnas direkt för användning i andra fordon, utan att de behöver smältas ner eller gjutas om. Försäljningen av återanvändbara delar från gamla bilar är dock bara en liten del av bilåtervinningen.
När de större delarna har avlägsnats, demonteras bilen försiktigt ner på en auktoriserad bilskrot. Alla vätskor samlas upp för att förhindra att de läcker ut i miljön där de kan förorena mark och vatten. Vätskorna lagras i tankar tills de kan återanvändas eller återvinnas
Det återvunna stålet smälts ner och återanvänds, utan kvalitéförlust, inom bilindustrin. I genomsnitt består en nytillverkad bilkaross av cirka 25 procent återvunnet stål.
Förutom att minska avfallet har återvunnet stål ytterligare fördelar, eftersom det har en mycket lägre miljöpåverkan än brytning och bearbetning av ny järnmalm. Att använda återvunnet stål i stället för nybruten järnmalm, ger 97 procent mindre gruvavfall och det går dessutom åt 40 procent mindre vatten.
Stål och bildelar är inte de enda produkter som återvinns från gamla bilar och lastbilar. Nästan en miljon gummidäck återvinns varje år. Gummit från de återvunna däcken används bland annat till lekplatsbeläggningar, trädgårdsgummiblandningar och till och med i tillverkningen av nya däck.
En annan återvinningsbar bildel är batteriet, som har en återvinningsgrad på nästan 99 procent. Blyet från batteriet smälts ner och återanvänds på samma sätt som stål. Plastkomponenterna återvinns också. Syran från det gamla batteriet används på två sätt; antingen neutraliseras den och omvandlas till vatten, eller så bearbetas den och omvandlas till natriumsulfat. Natriumsulfat kan sedan användas vid tillverkning av tvättmedel, textilier eller glas.
Bilglas var tidigare inte något som återvanns, men de senaste 20 åren har tekniken förändrats och idag återvinns även gammalt bilglas. Återvinning av vindrutor är dock mer komplicerat än återvinning av annat glas, eftersom vindrutan består av två lager glas, omgivet av en plastfilm. Återvinningen av vindrutor hör därför till både glas- och plaståtervinning. När bilglaset väl har återvunnits har det många användningsområden, bland annat som flaskor, skålar och till och med kakelplattor.
Du kan inte bara tjäna pengar på att återvinna ditt fordon på en bilskrot, du kan också känna dig trygg i vetskapen om att alla delar av din bil återvinnas och att du gör en god insats för Moder Jords välbefinnande.